lørdag den 26. august 2023

Dyrhold opgave E

 Opgave E - Perspektivering 

15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

Sebastian: Kråsens funktion og vigtigheden af fuglesand, for kyllingernes fordøjelse. 

Marcin: Jeg lærte at høns ikke har en brunstcyklus som så mange andre dyr, hvilket betyder at de kan producere befrugtede æg hele tiden. 

Jon: Hvor stort et hierarki høns lever i, samt hvor meget høns kommunikere med omverden og fortæller. Fik også sat mig meget mere ind i, hvor meget i den bæredygtige verden høns bidrager med.

Chris: Jeg har aldrig før prøvet at udruge før, jeg var meget overrasket over hvor simpelt det faktisk er. Jeg har også lært hvordan man passer små kyllinger, hvilket jeg heller aldrig har prøvet før. jeg har ligeledes lært at der er et stort og ganske stærkt hierarki blandt høns.  

16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

  • Forskellen mellem kyllingernes bur/levested kontra den industrielle fødevareproduktion. 

  • Det etiske spørgsmål om liv og død. Kan man slå et "kæledyr" ihjel for mad?

  • Pasningen af kyllingerne, er det etisk korrekt at springe pasningen over en enkelt dag. 

  • Håndtering af kyllingerne, hvor forsigtigt skal man være osv.  

17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?

  • Almen dannelse - 

  • Natur Dannelse -  

  • Bæredygtighed -  Her kunne en mulighed være at tage ud og besøge fx en økologisk hønsegård. Her vil vores borgere kunne se, hvordan kyllingerne/hønsene lever, samt hvordan en dyreproduktion foregår på stort plan. 

  • Jord til bord-princippet - Hygiejne med fødevarer fra egen produktion. Vores borgere får set, hvordan livscyklussen er for en høne, fra æg til evt. bord, hvilket kan bidrage til en bedre forståelse af fx de miljømæssige problemstillinger som vores overforbrug, specielt vestens verden, er meget medskabende til. Her taler den tyske dannelsesteoretiker W. Klafki om at det er vigtigt at vi i et demokratisk samfund alle kan tage stilling til de globale miljøproblemer som eksisterer lige nu og her (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 208-209). 

18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

  • At følge udviklingen af kyllingerne fra æg til kylling, har været fascinerende at kunne følge med i, og har også skabt en lyst til selv at få høns senere i livet. 

  • Et indblik i de forskellige hønseracer samt den mangfoldighed af forskellige hønseæg. 






Referenceliste: 

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv - Uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt  Denne opgave er en del af forberedelsen af interventionen / udviklingsarbejdet. Målet med opgaven er, I som studerende ka...