onsdag den 14. juni 2023

Plantehold - Oprettelse af højbede, samt såning af frø





 Vi startede med at tale sammen om, hvilken planter og hvordan de skulle sås. Vi blev enige om Rukula, Porre, Iceberg salat, Spinat, Græskar og ærter. Som eksperiment har vi en blandingsrække med forskellige frø vi ikke er sikker på, hvad er. Vi har også plantet to græskar, men mht. til pladsen er vi i tvivl der er nok. Indenfor i et mini drivhus har vi plantet vandmelon.

Vi startede med at vende/løsne jorden og sorter ukrudt fra, der efter fandt vi ud af, hvordan frøene skulle plantes, da der er forskellige dybder og afstande til både nabo rækkerne og de efterfølgende frø i rækken, ud fra, hvilken sort frø vi har med at gøre.

Først lavede vi dybden, plantede frøet, dækkede rækken med jord, og vandede efterfølgende jorden godt, samt vi satte navneskilte ved hver række. 

Vi er inde i en tørre periode med ingen regn i næste en mdr., derfor er det vigtig der bliver vandet hver dag, det er bedst at vande efter sol er gået ned, men dette er ikke en mulighed, da vi ikke er på studiet i aften timerne.







1 kommentar:

  1. Hejsa
    Jeg kan ikke finde jeres logbog over planteholdet - ud over et enkelt foto (måske det kun var jordbærerne der overlevede).... men jeg savner også den pædagogisk-didaktiske del af jeres plantehold (se planteholdsopgaven):
    PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:
    Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?
    Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter... (konkrete idéer). Redegør for mål, og relevant lovgivning for området. Forklar og vis herunder hvordan planteholdet kan understøtte udviklingen af naturvidenskabelige kompetencer. se side 183-184 i Stockholm D., & Ejbye-Ernst N. (2015) Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis.
    Vh Ida

    SvarSlet

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt  Denne opgave er en del af forberedelsen af interventionen / udviklingsarbejdet. Målet med opgaven er, I som studerende ka...