mandag den 21. august 2023

Dyrehold - Kyllinger

Kylling dagbog

Torsdag d. 20/7 klækkede de første killinger, det var yders interessant selvom det var en langvarig proces, fra de fik hul i skallen og til de var helt ude tog dem næsten en dag, så de var først helt ude af deres skal d. 21/7 de sidste kyllinger var ude af deres æg 2 til 4 dage efter.  Da kyllingerne var helt ude flyttede jeg dem fra rugemaskinen og over under varmelampen som jeg hade monteret over nogle pallerammer, ude i min garage. De kommende dage var jeg ude ved kyllingerne hver dag for at give dem frisk vand og mad. 






Fredag d. 28/7 I dag var første gang jeg tog kyllingerne ud på græs, som man kan se på billedet havde de fået selskab af to ænder. Kyllingerne var ude det meste af dagen under jævnligt opsyn. 






Tirsdag d.1/8 Jeg er ude ved kyllingerne dagligt og tilser dem, de får frisk vand og mad to gange om dagen nu, og jeg er begyndt at skifte strøelse ved dem to til tre gange i ugen.  Mig og mine sønner er gået i gang med at bygge et uden døres bur til dem da de vokser hurtigt og der derfor snart ikke er plads til dem i de pallerammer jeg har dem i nu. 


Tirsdag d. 15/8 det uden dørs bur står nu færdigt og jeg har sammen med mine børn flyttet alle kyllinger samt ællinger over i deres nye indhegning. Varmelampen er også monteret, så de har varme på om natten og på de kolde regnfulde dage. Ellers er kyllingerne nu så store at de klare sig fint uden varmelampen i de solrige dagtimer.




    

Lørdag d. 19/8 i dag har jeg monteret et stykke presenning over min udendørs killingegård dette har jeg gjort fordi der er varsling om skybrud, og jeg vil derfor sikre mig at der ikke kommer vand ind til dem, dette burde der ikke at kunne, men da huset er bygget på en sådan måde at der er udluftning i kan der trænge vand ind der, så derfor sikre jeg mig yderligere. 


Søndag d 20/8 kyllingerne klarede skybruddet super fint der er ikke kommet andet vand ind end det der kommer fra deres vand skål, som de bliver ved med at vælte når denne er ved at være tom, de får vand i en plastskål fordi de går sammen med to ællinger som skal have mulighed for at få hovedet under vand. 

   


 

1 kommentar:

  1. Hejsa

    Fin dokumentation af forløbet med kyllingerne - hvordan sikrer I at alle i studiegruppen for erfaringer med kyllingerne?
    Vh Ida

    SvarSlet

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt  Denne opgave er en del af forberedelsen af interventionen / udviklingsarbejdet. Målet med opgaven er, I som studerende ka...